Een korte uitleg van de Ledoc Methode

Voor  die mensen die willen gaan stoppen met behulp van de Ledoc methode volgt hieronder een korte uitleg over hoe deze methode werkt. Van alle mensen die stoppen met roken zonder begeleiding is 95% binnen 1 jaar weer begonnen. Met begeleiding [coaching en nicotine vervangende middelen] wordt de kans dat het je lukt met stoppen vele malen groter.

De Ledoc methode gaat ervan uit dat de lichamelijke verslaving aan nicotine net zo belangrijk is als de koppeling aan de bepaalde gelegenheden dat je rookt. Als de lichamelijke verslaving verdwenen is blijft de conditionering nog veel langer werken maar veel minder zodat je er nauwelijks last van hebt.

DE VERSLAVING

Eerst moet je snappen hoe die nicotine verslaving werkt en wanneer en waarom je zin krijgt in een sigaret en hoe de meeste medische hulpmiddelen bij verslaving werken. Hieronder zie je een doorsnede van de hersenen met de hersenkern die een belangrijke rol speelt bij alle verslavingen.

Je inhaleert nicotine met de sigarettenrook. Via je longen komt de nicotine snel in je bloed en in je hersenen. In die hersenen zit een kern die geprikkeld wordt door de nicotine. Deze kern [de accumbens kern] geeft vervolgens een stof genaamd ‘dopamine’ af aan de hersenschors waardoor je een weldadig en relaxed gevoel krijgt. [Zie figuur 1]

 

Alle verslavende middelen werken via dit systeem. Dus als je alcohol drinkt of cocaïne gebruikt wordt deze kern ook geprikkeld en geeft dan dopamine af aan de hersenschors waardoor je weer dat relaxte gevoel krijgt. Dit gebeurt ook als je een lekkere vette snack eet of als je gaat zitten na een fors eind te hebben gelopen. Bij de laatste twee voorbeelden geeft die kern natuurlijk minder dopamine af dan bij nicotine gebruik.

 

JE WILT EIGENLIJK DE SIGARET NIET MAAR DE NICOTINE. EN JE WILT DE NICOTINE ALLEEN MAAR OMDAT DIE [VIA DE DOPAMINE] ZO’N RELAXED EN WELDADIG GEVOEL GEEFT!!!

Op welke momenten krijg je nu zin in een sigaret?

 

Ga maar eens na welke sigaretten van de dag je het lekkerst vind.

 

NICOTINESPIEGEL

 

De hoeveelheid nicotine in je bloed: als die erg laag is krijg je zin in een sigaret

 

De meeste mensen vinden de sigaret ’s morgens of na het eten het lekkerst. Of wanneer ze bepaalde dingen doen. Een derde aanleiding is wanneer je je gespannen voelt.

’s Morgens is een sigaret heerlijk omdat je de hele nacht niet hebt gerookt. Die kern in je hoofd is dan extra gevoelig voor de nicotine en geeft dan een heleboel ‘dopamine’ af zodat je direct al je gaat roken dat gelukzalige gevoel krijgt en meer ontspant dan normaal.

 

Na het eten geldt hetzelfde verhaal. Door te eten wordt de hoeveelheid nicotine in je bloed gehalveerd en is de kern in je hoofd daardoor extra gevoelig voor de nicotine met hetzelfde resultaat als de eerste sigaret ’s morgens.

 

ASSOCIATIE / CONDITIONERING

Daarnaast speelt er nog een belangrijk mechanisme een rol: conditionering. Je zou het ook associatie kunnen noemen.

Pavlov deed het volgende experiment: Hij liet eerst even een lampje branden vlak voordat hij een hond wat eten gaf. Hij hoefde dit maar één of twee keer te doen en de begon al te kwijlen als het lampje aanging.

Of: je bent al enkele maanden gestopt met roken. Je bent nu niet meer lichamelijk verslaafd aan de nicotine.

In de zomer ga je op een terras zitten en ineens krijg je weer zin in een sigaret. Waarom: omdat je altijd gerookt heb op een terras. Het zitten op een terras is dus geassocieerd met roken. Als ze net gestopt zijn hebben de meeste rokers het meeste last van craving [ineens gaan snakken naar een sigaret] als de hersenen nog schreeuwen om nicotine en als dat samengaat met een moment of een gelegenheid die aan roken gekoppeld is. Als je niet meer lichamelijk aan de nicotine verslaafd bent krijg je ook nog wel eens zin in een sigaret in een bepaalde situatie waarin je altijd hebt gerookt maar die aandrang is dan oneindig veel zwakker en makkelijk te negeren. Als je ’n paar keer in zo’n situatie bent geweest krijg je die aandrang niet meer. Toch kunnen mensen hier wanhopig van worden omdat ze dan denken: ik ben nog steeds verslaafd aan de nicotine!

 

Het werkt ook andersom:

Een patiënt van mij had van de cardioloog te horen gekregen dat hij moest stoppen met roken.  Vanaf dat moment was hij enorm onrustig en liep als een gekooide tijger rond en maakte met iedereen ruzie. Hij werd alleen rustig als hij bij zijn dochter op bezoek was. Dat effect was zo sterk dat hij soms wel 4 uur per dag bij z’n dochter in de huiskamer rondhing. Zijn dochter werd daar natuurlijk niet vrolijk van. Wat bleek nu: hij had – wanneer hij bij z’n dochter op bezoek was –

nooit mogen roken, en had dus ook geen behoefte aan een sigaret als hij bij z’n dochter op bezoek was.

 

 

STRESS

Je kunt er ’n tijdje aan wennen om maar 2 sigaretten per dag te roken: Bijvoorbeeld: ’s morgens bij het ontbijt en ’s avonds na het avondeten. Wanneer je dit een tijdje volhoudt krijg je ook pas zin in een sigaret op die twee tijdstippen. De hoeveelheid nicotine in je bloed heeft dan een bepaalde ondergrens bereikt en dat is dan de trigger [de uitlokker] die zin in een sigaret veroorzaakt. Als je de rest van de dag helemaal niet rookt dan zijn die twee sigaretten erg lekker omdat de hierboven genoemde kern dan snackt naar nicotine. Je kunt dit ’n tijd volhouden totdat er weer stress in je leven komt, dan ga je meteen weer meer roken. Ga maar eens na: op momenten dat je veel stress hebt krijg je meteen zin in een sigaret.

Er zijn dus 3 manieren waarop je ineens zin krijgt in een sigaret:

  1. Je hebt al ’n tijd niet gerookt en heel weinig nicotine in je bloed.
  2. Je hebt veel stress [ na ’n ruzie snak je soms naar een sigaret]
  3. Door momenten die aan ‘t roken gekoppeld zijn: bij ’n kop koffie; op een terras etc.

 

 

Wat betekent dit nu als je wilt gaan stoppen?

Als je zonder hulpmiddelen gaat stoppen is er het grote nadeel dat je blijft denken aan die sigaret als je grote liefde. Als het allerbeste maatje dat je ooit gehad hebt. En al die keren dat er weer eens meer stress in je leven is dan normaal kun je af en toe zin krijgen in een sigaret.

Ook al rook je maar 2 sigaretten per dag en doet dat buiten en staand, dan nog zijn ze erg lekker omdat je op allebei die momenten slechts heel weinig nicotine in je bloed hebt [want je krijgt dan maar hooguit 2 mg nicotine per etmaal binnen!].

 

Bij de Ledoc methode gaan we eerst de sigaret loskoppelen van de hierboven genoemde 3 manieren.

Hierbij gebruiken we een Nicotine Vervang Middel [NVM].

Dat kan zijn een nicotine zuigtablet of een nicotine mondspray of – kauwgum  [over de nicotine pleister hebben we ’t verderop in dit stuk]. Andere middelen en methodes en hoe ze werken,  komen ook later aan de orde.

 

De eerste twee weken gebruik je daar waar je normaal een sigaret zou roken, een NVM. Je mag die eerste twee weken nog wel af en toe een sigaret roken maar dan alleen als je er bij blijft staan [onder de afzuigkap, of buiten] en er niets bij drinkt [geen thee, koffie, water, bier of wijn].

Wanneer je dit consequent volhoudt zul je merken dat je, wanneer je bijvoorbeeld gestrestst bent, geen zin meer krijgt in een sigaret maar in het NVM dat je gebruikt. En dan doe je het dus goed en heb je relaxen gekoppeld aan het NVM en is relaxen niet meer gekoppeld aan de sigaret.

Ga iedere week of iedere twee weken met je coach overleggen wat er goed gaat en wat er eventueel anders moet of kan. Je kunt ook chatten met lotgenoten [die vaak hele goede tips hebben] op deze site.

 

Na 2 weken ga je in overleg met je coach of via onze email [info@ledoc.nl] over op nicotine pleisters Je hebt dan 24 uur precies dezelfde hoeveelheid nicotine in je bloed. Om de week kun je de hoeveelheid nicotine halveren door een minder sterke pleister te gaan gebruiken.

Op deze manier mis je het NVM niet en de sigaret al helemaal niet. In plaats van het nicotine zuigtabletje kun je dan een klein pepermuntje gebruiken

 

Bij de ledoc methode ga je dus in totaal 4 x naar de huisarts of de coach:

  • Eerst wordt samen met jou gekeken wat er nu zo lekker is aan een sigaret en waarom je rookt en waarom je eigenlijk wilt stoppen. Ook wordt bekeken hoe de diverse medische hulpmiddelen werken en worden andere stop methoden besproken.
  • Vervolgens wordt na 2 weken gekeken wat er goed gaat en wat er beter kan
  • Na weer 2 weken idem en wordt de nicotine verslaving afgebouwd
  • Bij het laatste bezoek kijk je dan hoe je kunt voorkomen dat je weer opnieuw begint te roken en kijk je wat de valkuilen zijn en hoe je kunt leren ontspannen zonder een sigaret.

 

Meestal kan  de huisarts of de praktijkondersteuner als coach fungeren en kun je bij hen terecht voor alle hulpmiddelen en alle methodes van stoppen.

Ook kan een groep hierbij door een coach begeleidt worden of via internet of via groepsbijeenkomsten.

Bij deze site is het downloaden van deze uitleg gratis. Als je daarbij ook coaching wilt [dat is wel aan te raden] kun je dat via de huisarts gratis doen of bij onze site. Neem daarvoor contact op via het contactformulier. Daarnaast mag je als je het lezen van deze uitleg nuttig hebt ondervonden natuurlijk vrijblijvend een bedrag van eigen keuze doneren. Ga hiervoor naar www.ledoc.nl/doneren

Als je besluit om te gaan stoppen: heel veel succes!

 

Nijmegen, januari 2017

* DISCLAIMER:
Raadpleeg te allen tijde uw huisarts wanneer u gebruik wilt maken van medicijnen of hulpmiddelen.
Lees onze volledige disclaimer hier.

Hulpmiddelen bij stoppen met roken

Zonder hulp slaagt slechts 3-5% van de mensen die stoppen om blijvend te stoppen! Van de Nicotine Vervangende Middelen [NVM] is heel duidelijk bewezen dat ze de kans dat iemand daadwerkelijk kan stoppen kunnen verhogen. Als iemand daarbij nog coaching krijgt wordt die kans nog 2 x zo groot. Van andere middelen is het bewijs er wel maar minder sterk.

Nicotine Vervangende Middelen (NVM)

Nicotine is het meest verslavende onderdeel van een sigaret. Nicotine activeert een kern in je hersenen die dopamine [een hersenhormoon] afgeeft aan je voorhersenen en daardoor krijg je een gelukzalig gevoel van ontspanning. Eigenlijk ben je dus verslaafd aan je eigen dopamine. Cocaïne werkt via dezelfde weg verslavend.

Het is in ieder geval beter om niet impulsief ineens te stoppen. Beter is het te bedenken wat het voor jouw moeilijk maakt om te stoppen en vooraf te plannen wanneer en hoe je gaat stoppen. De huisarts of zijn/haar praktijkondersteuner kan je daarbij helpen. Een coach kan je ook van tips en adviezen voorzien als je eenmaal gestopt bent. Klik hieronder de buttons voor meer informatie.

Nicotinekauwgom

Door te kauwen op een nicotinekauwgompje, komt er nicotine vrij. Deze nicotine zorgt ervoor dat de ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken minder heftig zullen zijn. De kauwgompjes zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes en smaken. Ze zijn goed te gebruiken i.c.m. de Ledoc methode.

Nicotinetabletten

Je kunt nicotine ook innemen met tabletten. Er bestaan onder andere zuigtabletten, minitabletten en microtabletten. Ook deze tabletten zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes. Je moet even met je huisarts overleggen hoeveel je rookt en hoeveel nicotinetabletten je dan kunt nemen. Het gebruik van deze zuigtabletten lijkt meer op het roken van een sigaret omdat je ze net als de sigaret bij verschillende gelegenheden kunt gebruiken die voor jouw gekoppeld zijn aan een sigaret (bijv. bij de koffie of op een terras). Goed te gebruiken zijn i.c.m. de Ledoc methode.

Nicotinepleisters

De nicotinepleister vermindert het verlangen naar een sigaret doordat het een constante en gereguleerde dosis nicotine afgeeft. De nicotinepleister werkt 24 uur lang. De pleister is verkrijgbaar in verschillende sterktes. Na een aantal weken kun je de dosering van de pleister langzaam afbouwen, tot je de pleister én de sigaret niet meer nodig hebt! De pleister werkt in mijn ervaring beter voor mensen die continu roken zoals kettingrokers, die het roken niet gekoppeld hebben aan een bepaalde gelegenheid zoals bijvoorbeeld ’n kop koffie.

E-sigaret

Een andere welbekende nicotinevervanger is de e-sigaret. De E-sigaret bevat echter ook nicotine die je via de damp inhaleert en het is niet bewezen dat dit middel helpt bij stoppen met roken. Daarbij komt dat er kankerverwekkende stoffen in zijn gevonden. Zelf heb ik zo mijn twijfels over de snelheid waarmee men erachter is gekomen dat de e-sigaret ook de kans op kanker zou verhogen. In ieder geval is die kans waarschijnlijk kleiner als bij een sigaret. Wanneer je niet anders kunt stoppen lijkt het me wel een oplossing voor mensen met longaandoeningen zoals COPD omdat de “stoom” van een E-sigaret in ieder geval minder giftige en etsende stoffen voor je longen bevat dan een sigaret! Bespreek dit in ieder geval met de longarts of met de huisarts.

Nicorette spray

De spray geeft net als het zuigtabletje en de nicotine kauwgom een snelle toediening van nicotine via het mondslijmvlies naar het bloed en vandaar naar de hersenen. De spray geeft 1 mg nicotine per dosis af. Je mag de spray maximaal 6 maanden gebruiken en jezelf maximaal 4 verstuivingen per uur toedienen en maximaal 64 verstuivingen per 24 uur.

Tijdens het sprayen niet inhaleren en na het sprayen een aantal seconden niet slikken; tevens niet eten en drinken rond het moment van toedienen. Ook deze spray kan gebruikt worden in de Ledoc methode.

Bedenk dat je met een sigaret meestal minder dan 1 mg nicotine binnenkrijgt. Het is dus beter dat je overlegt met je huisarts hoeveel keer sprayen verstandig is, vooral als je een hoge bloeddruk, of een onregelmatige hartslag hebt. Als je de Ledoc methode gebruikt, dan alleen sprayen als je normaal een sigaret zou gebruiken op dat moment.

* DISCLAIMER:
Raadpleeg te allen tijde uw huisarts wanneer u gebruik wilt maken van medicijnen of hulpmiddelen.
Lees onze volledige disclaimer hier.

Champix ® (varenicline)

Zoals eerder vermeld is er een kern in de hersenen die door de nicotine geprikkeld wordt zodat dopamine aan de hersenen wordt afgegeven. Champix blokkeert deze kern zodat de nicotine er niet meer bij kan. De eerste 2 weken dat je Champix gebruikt is de blokkade nog niet compleet. Je begint met een startverpakking waarbij je in 2 weken de dosering langzaam opbouwt tot 2 x daags 1 tablet van 1 mg. Je rookt dan ook gewoon door en op ’t eind van die 2 weken merk je vanzelf dat het roken niet meer ‘lekker’ is. De nicotine kan dan deze kern niet meer bereiken zodat er geen dopamine wordt afgegeven en je geen gevoel van ontspanning en genot meer ervaart bij het roken. Je kunt er, als je geen bijwerkingen ervan hebt, 12 – 24 weken mee doorgaan. Champix geeft vaak misselijkheid en soms ook psychiatrische bijwerkingen zoals agressie of depressie of hallucinaties. Met Nicotine Vervangende Middelen is neer ervaring opgedaan: ze hebben minder bijwerkingen en het is ook beter bewezen dat deze middelen helpen en de stoppoging meer kansrijk maken. Champix wordt alleen vergoed als je bij de zorgverzekeraar kunt aantonen dat je ook begeleiding krijgt op de huisartsenpraktijk. Het is ook alleen via de huisarts op recept verkrijgbaar.

Tabex ® (cytisine)

Cytisine werkt hetzelfde als Champix en is een natuurlijke versie daarvan en met veel minder bijwerkingen. Het is in Nederland nog niet op recept verkrijgbaar maar wel via Internet. In Nederland is hier nog weinig ervaring mee dus gebruik is volledig voor eigen risico.

Zyban ® (bupropion)

Zyban is eigenlijk gewoon een antidepressivum. De werkzame stof is bupropion en die is, behalve onder de stofnaam onder twee merknamen verkrijgbaar. Zyban is eigenlijk duurder [30 tablettenvan 150 mg kosten € 39,47 en het wordt niet vergoed; wanneer je voor de merknaam Wellbutrin kiest kost het slechts € 20,34 en wordt het wel vergoed door de zorgverzekeraar. Je gebruikt het 7-9 weken en begint met 1 maal daags 1 tablet en gaat na 1 week over op 2 maal daags 1 tablet. Je begint met innemen van de tabletten terwijl je nog rookt. Als het goed werkt blijf je er rustig onder en dempt het ook daardoor de onthoudingsverschijnselen.

Wanneer bij het stoppen met roken farmacologische ondersteuning gewenst is (ook bij een tweede stoppoging), gaat de voorkeur uit naar nicotinebevattende middelen. Hiermee bestaat veel ervaring, deze middelen hebben relatief weinig bijwerkingen en zijn breed toepasbaar. Wanneer nicotinebevattende middelen niet (meer) in aanmerking komen, kan het gebruik van bupropion of nortriptyline worden overwogen.

Dus ok hier geldt weer: er is meer ervaring met NVM’en, ook is er voor de werking bij stoppen met roken meer bewijs als het over NVM’s gaat.

Notrilen ® (nortriptyline)

Is ook een antidepressivum met opwekkende c.q. activerende eigenschappen dat qua werking erg veel lijkt op bupropion. Ook dit middel wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar.

* DISCLAIMER:
Raadpleeg te allen tijde uw huisarts wanneer u gebruik wilt maken van medicijnen of hulpmiddelen.
Lees onze volledige disclaimer hier.

Acupunctuur: stoppen met roken op een natuurlijke manier

Acupunctuur is niet voor de mensen die op de harde feiten afgaan. Toch blijkt het vaak heel effectief. Door het plaatsen van naaldjes op de juiste plaats kunnen de volgende dingen gebeuren:

 Je wilskracht om te stoppen met roken verhoogt

 Je gaat de smaak van tabak als vies ervaren

 Je ontwenningsverschijnselen nemen af

Vaak schrijft de acupuncturist naast de behandeling nog een of meerder homeopathische middelen voor. Drie behandelingen binnen twee weken zouden vaak al de truc moeten doen om jou te laten stoppen met roken.

Laserbehandeling: roken weg laten laseren

Laserbehandeling is een alternatief op acupunctuur. Het is erg succesvol gebleken en ook wetenschappelijk bewezen effectief te zijn. In plaats van naalden, wordt er bij lasertherapie gebruik gemaakt van pijnloze lasers.

De laser wordt op tientallen punten op je lichaam gericht, op welke plekken vervolgens endorfine vrijkomt door de lasers. Endorfinen zijn lichaamseigen stofjes die pijn verminderen en helpen bij het creëren van een geluksgevoel. Ze verminderen bijkomende stress van stoppen met roken en onderdrukken ontwenningsverschijnselen. Daarbij verminderen ze ook nog eens je trek in een sigaret!

* DISCLAIMER:
Raadpleeg te allen tijde uw huisarts wanneer u gebruik wilt maken van medicijnen of hulpmiddelen.
Lees onze volledige disclaimer hier.